Odborné prezentace - Pro rodiče
K podpoře rodiny by měli mít blízko jak psychologové, tak učitelé. Při vhodné spolupráci rodiny se vzdělávacími a poradenskými institucemi může vzniknout systém péče o nadané, který bude mapovat celý vývoj dítěte od jeho prvních vývojových etap až po dokončení vzdělání a zařazení do profesní struktury společnosti. Základem úspěšné práce s nadaným dítětem je samozřejmě jeho včasné objevení - včasná identifikace.
U nás je problematika rané identifikace velmi málo prosazovaná a nejen u nadaných dětí, ale i u dětí s jinými specifickými potřebami. Při vstupu do školy se již začíná přirozeně monitorovat postup dětí ve školních aktivitách a při obtížích rodiče sami vyhledají nebo na doporučení učitele zajdou se svým potomkem do pedagogicko-psychologické poradny.
Zahraniční zkušenosti však ukazují, že mnoho nadaných dětí bylo nalezeno právě díky předškolní péči a identifikaci ze strany rodičů. K usnadnění orientace pro rodiče, které projevy mohou ukazovat na mimořádné nadání u jejich předškoláka, uvádíme klasifikaci dle L. Silvermanové.Podle Silvermanové (1992), toto jsou nejranější znaky nadání u dětí:
· neobvyklá čilost již v raném dětství,
· menší potřeba spánku,
· dlouhé období koncentrace,
· vysoká míra aktivity,
· velmi brzy se usmívá, pozná blízké osoby,
· intenzivní reakce na hluk, bolest, frustraci,
· pokročilý vývoj skrze vývojové mezníky,
· neobyčejná paměť,
· radost z učení a rychlost učení,
· raný a rozsáhlý rozvoj jazyka,
· fascinace knihami,
· zvídavost,
· excelentní smysl pro humor,
· abstraktní myšlení a schopnosti řešení problémů,
· živá představivosti (např. imaginární společníci),
· citlivost a soucit.
Pokud dítě vykazuje většinu těchto charakteristik, rodiče by měli s dítětem zajít ke zkušenější osobě, která může diagnostikovat, zda jde o projevy mimořádného nadání. Častěji bývají diagnostikováni prvorození než jejich mladší sourozenci. Když je v rodině jedno dítě nadané, je vcelku pravděpodobné, že i ostatní sourozenci budou nadaní. Raná identifikace se doporučuje z důvodu, že dovoluje ranou intervenci, která je pro nadané děti stejně důležitá jako pro všechny děti se speciálními potřebami.
Odpovídající rodičovství
Děti se samozřejmě v první fázi učí převážně od rodičů. Rodiče, kteří dokáží strávit svůj čas se svými nadanými dětmi, jsou schopnější naladit se na jejich dětské zájmy a reagovat poskytnutím nadstavbových vzdělávacích příležitostí. Je důležité, aby rodiče svým dětem četli, a to i v případě, že děti již zvládají číst samy. V raném věku mohou rodiče pomáhat svým dětem nacházet vhodné zájmy jak prezentací svých vlastních zájmů, tak vystavením vhodným činnostem. Mohou je tak přiblížit množství oblastí zájmu jako je umění, příroda, hudba, muzea a sporty. Děti, které se již zajímají o konkrétní oblast, potřebují příležitosti k její rozvíjení. Podpora
a stimulace v rodině, doma, je zásadní pro rozvoj talentu (Silvermanová, 1992).
Rodinné vztahy
Nadané dítě dokáže nezkušené rodiče obvykle zcela zaskočit a vyčerpat. Nadaná batolata často méně spí a vyžadují více stimulace, když jsou vzhůru. Pomocí může být účast širší rodiny, prarodičů, přátel a známých žijících poblíž v době, kdy si rodiče potřebují na chvíli od svého potomka odpočinout. Tento druh podpory se stává dozajista nezbytným pro matky samoživitelky.
Od chvíle, kdy začnou mluvit, neustále se ptají na nepřeberné množství otázek a často apelují na autoritu rodičů. "Udělej to, protože to říkám" na ně většinou nepůsobí jako argument. Obecně se dá říci, že rodiče, kteří neztrácejí trpělivost neustálým zdůvodňováním a vysvětlováním, mají větší šanci, že přimějí své nadané ratolesti ke spolupráci, než autoritářští rodiče, kteří si svou autoritu vynucují příkazy a tresty. Pokud se s nimi mluví a naslouchá jim s respektem, existuje větší šance, že jejich reakce budou také respektující. Jasné je však, že takováto intenzivní práce a péče vyžaduje nesmírnou míru trpělivosti a houževnatosti.
Jakmile děti trochu povyrostou, může být dobrým způsobem jak rozdělit úkoly a naučit je vyjednávat rodinné sezení nebo rodinná rada. Tato setkání umožní fórum, kde děti mají právoplatný hlas jako rovnocenný člen rodiny a poskytnou tak únik od zbytečných hádek a sporů, které se ale mohou i tak občas vyskytnout. Pro nadané dítě je nezbytné zažívat pocit emocionálního přijetí u své rodiny i ve chvílích, kdy spolu momentálně v něčem nesouhlasí (Silvermanová, 1992).
Umístění do vhodné školy
Na rodičích samozřejmě spočívá i nelehký úkol umístit své nadané dítě do vhodné školy. Dle odborníků každé nadané dítě může vytěžit z možnosti alespoň určitou dobu své školní výuky strávit s intelektovými vrstevníky (viz. Davis, Rimmová, 1998; Laznibatová, 2001; Freemanová, 2001, aj.). Vzhledem k faktu, že u nás doposud neexistují speciální školy pro nadané, musí se rodič rozhodnout alespoň pro dostatečně kvalitní a náročnou školu, což v dnešní době plní do jisté míry víceletá gymnázia. I když tyto typy škol zdaleka nepostihují naplnění všech potřeb nadaných žáků, většinou alespoň obsahují kritérium výběrovosti, které je jistou známkou kvality.Na prvním stupni ZŠ lze zohlednit variantu umístit svého potomka do školy s rozšířenou výukou jazyků nebo matematiky nebo již v současné době se pomalu formujících tříd pro mimořádně nadané děti, které většinou vznikají jako první speciální ročník u běžné základní školy (bližší informace viz. Fořtíkův seznam).
V předškolním věku a v prvních letech školy tyto dětí dokáží těžit z heterogenních schopnostních skupinek ale jen v případě, že nejsou nejstaršími v dané skupině. Nadaní tvořiví chlapci se často drží zpět kvůli své tzv. nezralosti - neschopnosti socializovat se se svými vrstevníky, kteří jsou méně vývojově napřed než oni. Když pětiletý chlapec s myslí osmiletého je nucen, aby se sžíval s pětiletými, ničeho se nedocílí, když jej necháme zopakovat ročník, aby se pak jako šestiletý s myšlením devítiletého snažil vyjít s pětiletými! Řešením je pokusit se najít mu skutečné vrstevníky, kteří jsou také intelektově na jeho úrovni. Zadržování (tedy opakování ročníku) není doporučeno.
Podpora rodičům
Nadané děti potřebují silné a zodpovědné zastánce a takoví mohou být rodiče, když se sdružují v rodičovských skupinách či klubech. Vytrvalost, kterou s sebou přináší větší skupina, pomáhá rodiče ujistit, že podpora jejich nadaných dětí je na místě. Rodiče nadaných dětí potřebují slyšet zkušenosti podobné těm jejich, sdílet rodičovské způsoby výchovy s ostatními rodiči a rodičovské skupiny jsou místem, kde se tak děje (Silvermanová, 1992).
U nás jsou tyto skupiny rodičů nazývány Kluby rodičů a fungují již nejen v Praze, ale např. v Brně či Olomouci pod laskavým vedením či podporou ochotných psycholožek z místních pedagogicko-psychologických poraden.
Pro rodiče dětí se speciálními potřebami je také nezbytné scházet se s učiteli svých dětí v raných letech jejich školní docházky. Mohou spolu lépe řešit problémy školní výuky a popřípadě I dohodnout vhodné úpravy výuky, které by jejich dítěti nejvíce vyhovovaly. Když rodiče a učitele pracují společně, mohou vzniknout vhodné programy a případné problémy mohou být podchyceny včas. Někdy i rodiče mohou asistovat (pomáhat) učitelům např. přípravou některých výukových materiálů, pomocí se školní knihovnou, krátké vstupy do výuky v malých skupinkách apod. Efektivní rodiče zůstávají zapojeni do vzdělávání svých dětí, i po jejich vstupu do školy a také se neustále informují všeobecně o možnostech péče o nadané děti (Silvermanová, 1992).
Vhodné aktivity pro nadané předškoláky
Jak se vhodně věnovat nadaným dětem popisuje na svých webových stránkách Š. Portešová (2004). Vybrala jsem část s popisem vhodných hraček pro nadané děti, které jsou k dispozici na našem trhu.
Jedna matka nadaného dítěte poslala seznam zajímavých her a hlavolamů, které nadané děti jak zabaví, tak dále rozvíjejí. Velice se osvědčili mechanické hlavolamy slavného vynálezce a sběratele hlavolamů Noba Yoshigahary (napsal na toto téma na 70 knih) - u nás je v prodeji jeho "Bláznivá křižovatka" - vlastně čtvercová síť s různě rozmístněnými autíčky, které je třeba přesunout tak, aby bylo možno vyjet s autíčkem červeným. Ke hře je 40 karet s různými situacemi. Od stejného autora existují hry:
Shape by Shape (geometrické útvary se skládají do obrazců inspirovaných origami - ke hře je 60 karet), Brick by Brick (z různě pospojovaných cihliček se skládají různé tvary - celkem 60) a Block by Block. N. Yoshigahara se nespokojil s jednoduchou krychlí, ale vymyslel 60 různých tvarů (židle, Tyrannosaurus, schody), se kterými má co dělat i dospělý, než se mu podaří je sestavit. Ještě je u nás dostupná hra "Přechod přes potok" - z jednoho břehu potoka máte pomocí různě dlouhých klád udělat cestu na druhý břeh (40 karet s různým postavením pařezů, kterých je potřeba k upevnění klád).
Hra LOGIX, která bohužel není k dostání u nás, ale v Kanadě je také velmi zajímavým rozvojovým materiálem. Cílem
hry je ze zadání logicky vyvodit umístění 9 geometrických obrazců v síti. Zadání je typu: červený čtverec nesmí být vedle žlutého trojúhelníku, žádný kruh nesmí být nad žádným čtvercem, žádný tvar modré barvy nesmí být nad žlutým čtvercem apod. Tantrix - „nekonečný" hlavolam, kde se musí přidávat stále nové a nové kusy tak, aby všechny na sebe navazovaly. Na rozdíl od hlavolamů, které se jen rozloží a složí, jsou tyto dostatečně složité a inspirativní (pro prostorovou představivost, logiku apod.), že se dají použít i vícekrát (Portešová, 2004).
Pro již starší děti (obvykle těsně před vstupem do školy nebo začínající školáky) již na našem trhu existuje spousta velice kvalitních deskových her, které rozvíjejí prostorovou představivost (Jungle Speed, Digit, Puzzle), verbální schopnosti (KrisKros, Scrabble, Slova, Křížovky), strategické a logické myšlení (Osadníci z Katanu, Carcassone, Elfenland), postřeh (např. Cink) a paměť (zde jsou samozřejmě využitelná jakákoliv pexesa nebo i složitější hry založené na tomto principu (Ramsesse II., Měděný kotlík). K distribuci deskových her přispívá např. i Mensa, která v současné době zřizuje herní kluby a všeobecně podporuje rozšiřování kvalitních deskových her a hlavolamů. Mensa také doporučila distribuci českého patentu prostorového hlavolamu s názvem Cube 21, který na první pohled připomíná Rubikovu kostku, ale svou podstatou je mnohem složitější a umožňuje i vícesměrné pohyby.
Těmto dětem je vhodné vytvářet kvalitně strávený čas. Následující seznam vhodných metod pro nadané předškoláky pochází z článku Laury Siegelbaumové a Susany Rotnerové, z časopisu Gifted Child Today 1-2, 1983.
· Srovnat a dát do kontrastu - ptát se dětí, na shodné znaky a rozdíly dvou předmětů nebo zvířat, např. Dva psy, dvě postavy v knížce, dva lidé, které dítě zná, dva televizní programy, dvě jídla apod. ...
· Různé způsoby seskupování - požádat dítě, aby našlo různé způsoby, jak seřadit či seskupit dané věci jako např. dva televizní programy, dvě známé osoby, hračky, nápoje, hodiny během dne, pocity, oděvy, různé geometrické tvary...
· Výukové hádanky - nechat dítě hádat, jako např. co se asi stane ve filmu, v knize, nebo čím se asi tento pán živí či proč si myslí, že je ta paní rozčilená. ...
· Co když.. - ptát se dítěte, co se stane, když nechá ležet kus chleba na trávě, nebo co se stane, když pošleme dopis babičce, co by se stalo, kdyby lidé uměli létat, nebo či se stane, když se bude hádat s kamarády...
· Pomíchaná zvířátka - požádat dítě, ať si vybere pár zvířátek, a namíchá jejich části dohromady, pak zkusit, jestli nebude chtít namalovat výsledek, nebo jej vyrobit s plastelíny či povykládat příběh o tom, co z toho vzešlo. Může být také navrženo povídání o tom, co by se takovému zvířátku dělalo lépe či hůře.
· Nahrávání příběhu - naučit dítě, jak pracuje přenosný kazetový magnetofon a mikrofon a povzbudit jej, ať řekne příběh či zazpívá píseň nebo ať obejde celý dům a popíše, co vidí, abyste mohli později hádat, co je popisováno.
· Vytvořte vlastního hrdinu - zeptat se dítěte, nechce-li vytvořit ve své představě vlastního hrdinu tak, jak někdo jiný vytvořil např. Supermana, (nebo jakéhokoliv jiného hrdinu, kterého má dítě v oblibě), pak jej požádat, aby zavřelo oči a popustilo uzdu fantazii a představovalo si tohoto hrdinu na chvíli, pak mu dalo jméno, nakreslilo jej, či vytvořilo o něm příběh...
· Vytváření obrázků - dát dítěti kus papíru, kde jsou nakreslené čáry, které nic konkrétního netvoří, nebo vytvořte něco jako kolo, které může být využito různými způsoby a požádejte jej, ať daný obrázek dokreslí, jakkoliv se mu líbí či jakkoliv chce a poté ať daný obrázek popíše....
· Tvořivé vaření - vyzvat dítě, ať uvaří něco netradičního, na začátek asi něco snazšího jako např. oříškový salát nebo lesní pudink...
· Peníze, peníze, peníze - povykládat dítěti, jak se používají mince
a bankovky. Pokud má dítě zájem, nechat jej vytvořit svůj vlastní obchod s věcmi z komory a s opravdovými mincemi mu dovolit udělat několik vlastních obchodů, rozměnit peníze či určit cenu potravin, které doma jíte ...
· Rozeznávání tvarů - zeptat se dítěte, které tvary jsou ve většině reálných objektů jako např. kniha, krabice od mléka či dům a naučit jej názvy dvou nebo tří prostorových tvarů a také je rozlišovat ...
· Krok k početní řadě - najít schodiště a přivázat barevnou stuhu na jeden prostřední schod, říci dítěti, ať si představí, že když stojí na tomto označeném schodu, nejsou tam žádná jablka (či cokoliv jiného), a že o schůdek výš je jedno jablíčko, na druhém schůdku dvě atd. a každým schůdkem nahoru jablíčko přibývá, a krokem dolů ubývá. Pak naučit dítě základní sčítání a odčítání využíváním těchto symbolů na schodišti, jako např. odečti tolik jablíček, kolik jsi snědl k snídani, nebo postav se na takový schůdek, kolik ti je let apod. ...
· Používat vlastní představivost! Nebát se experimentovat.
Metod vhodných pro práci s nadanými je velké množství. Jak znělo i závěrečné doporučení autorek Laury Siegelbaumové a Susany Rotnerové, rodiče by měli být schopni aktivity alternovat, využívat vlastní představivosti, nebát se experimentovat a řídit se i zkušenostmi svých blízkých, kteří již s výchovou malých dětí mají zkušenosti. Na místě je i spolupráce s předškolními zařízeními.
Pokud se rodina rozhodne umístit svého nadaného předškoláka do mateřské školky, i zde může rodina hledat inspiraci v práci s dětmi. Pedagogové v předškolních zařízeních mohou poskytnout cenné rady, jak pracovat s dítětem i doma. V dnešní době je již navíc možné i v mateřské školce žádat sestavení individuálního vzdělávacího plánu pro nadaného předškoláčka. Klíčový je samozřejmě vhodný výběr takovéhoto zařízení, neboť kvalita jeslí a školek se v naší republice velmi liší a dnes je možné si vhodnou školku vybrat.
Cílem tohoto článku však bylo poukázat na fakt, že již v předškolním věku se mohou odehrávat (a odehrávají) zásadní mezníky ve vývoji nadaných dětí a nelze předškolní výchovu, tedy primární vliv rodiny, zanedbávat. Je tedy nezbytné, aby se v krátké době dostalo podpory i rodinám nadaných dětí a nečekalo se s aktivní podporou, až se dítě ocitne ve škole.
Využité zdroje literatury:
LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa - jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS, 2001.
PORTEŠOVÁ, Š. Rady rodičů jak zabavit nadané dítě - čili "Čtvrt hodina klidu". In Centrum rozvoje nadaných dětí. Oficiální stránky organizace. FF MU, 2004. [on-line] Dostupné na WWW:http://www.nadanedeti.cz/ [cit. 2006-08-04]
SIEGELBAUMOVÁ, L., ROTNEROVÁ, S. Ideas and activities for parents of preschool gifted children. Gifted Child Today 1/2, 1983.
SILVERMANOVÁ, L. K. How Parents Can Support Gifted Children. ERIC EC Digest #E515, 1992. [on-line] Dostupné na WWW:http://www.kidsource.com/content/parents.gifted.html [cit. 2004-06-02]