Přehled kurzů pro základní školy
Následující kurzy jsou nabízeny jako samostatné výukové programy určené především pro učitele 1. a 2. stupně základních škol. Všechny uvedené kurzy mají akreditaci MŠMT, číslo jednací udělené akreditace je vždy uvedeno u každého kurzu. Je možné tedy financovat uhrazení jejich nákladů z prostředků na další vzdělávání pedagogických pracovníků. Kurzy mají výjezdní povahu, jsou tedy realizovány v místě školského zařízení, které si kurz objedná. Podmínkou pro realizaci kurzu je vždy minimální počet 10 účastníků v místě jeho konání. Maximální počet účastníků není stanoven, je předmětem dohody lektora a objednávající instituce.
Přehled kurzů pro školy:
Lektor: | PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D., Mgr. Andrea Vedralová, Mgr. Tereza Krčmářová |
Odborný garant: | Mgr. Lucie Vaňková, Ph.D. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 750 |
Akreditace: | 40 206/2012-201-664 ze dne 22.11.2012 |
Obsah kurzu:
Vymezit vhodné strategie práce s nadanými žáky je nyní úkolem každé školy, která má v současné době podobu strategii péče o nadané žáky ve svém vlastním školním vzdělávacím programu. Některé školy (především školy výběrové jako např. základní školy s rozšířenou výukou některých předmětů, víceletá gymnázia apod.) však usilují o užší profilaci v rámci svých ŠVP na problematiku péče o skupinu mimořádně nadaných žáků. Pro tyto školy především ale i pro všechny další, které mají o tuto skupinu žáků aktivní zájem, je připraven kurz, který se snaží na základě teoretických znalostí, ale především praktických zkušeností již takto fungujících škol podat co možná nejucelenější výčet aktivit, jak se dobře připravit na úspěšný start a dále na praktické fungování inkluzívního systému, který umožňuje aktivní realizaci pro nadané žáky.
Forma kurzu:
Vzdělávací cíl:
PŘIHLÁSIT SE
Lektor: | PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D., Mgr. Andrea Vedralová, Mgr. Tereza Krčmářová |
Odborný garant: | Mgr. Lucie Vaňková, Ph.D. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 750 |
Akreditace: | 2920/2009-25-14 ze dne 9. 10. 2009 - akreditace již vypršela |
Obsah kurzu:
Aktuální problém, který se týká učitelů vše typů škol, je zavedení nových kurikulárních dokumentů. Součástí RVP je i problematika vzdělávání mimořádně nadaných žáků. Kvalitní začlenění tohoto tématu do školních vzdělávacích programů je úkolem všech škol, zejména však těch, které budou péči o tyto žáky v rámci profilu své školy akcentovat. Cílem kurzu je pomoci školám a učitelům při revizi tohoto tématu ve vlastních školních vzdělávacích programech a především s jeho úspěšným naplňováním.
Účastníci kurzu budou dále prakticky seznámeni se základními možnostmi práce s nadanými dětmi v běžné škole, základními pilíři kurzu bude představení akceleračních a obohacujících strategií práce s nadaným žákem, nastíněny budou např. také možnosti homogenního i heterogenního seskupování žáků dle dosažené úrovně výkonu v dané oblasti. Představen bude i podpůrný systém péče o nadané, mentoring, poradenství a činnosti po skončení „klasické výuky".
Základem kurzů jsou teoretické znalosti i praktické zkušenosti potřebné k úspěšné práci s mimořádně nadanými žáky v základních a středních školách, dále i určité specifické dovednosti z oblasti pedagogické diagnostiky a intervence (využívání speciálních metod, forem, prostředků) v práci s těmito žáky.
Forma kurzu:
Vzdělávací cíl:
PŘIHLÁSIT SE
Lektor: | Mgr. Jan Vodička, Václav Fořtík |
Odborný garant: | PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 750 |
Akreditace: | 40 206/2012-201-664 ze dne 22.11.2012 |
Obsah kurzu:
K plnému rozvoji nadaných dětí bezesporu patří i dostatečná péče ze strany mimoškolních organizací. Východiskem kurzu bude přehledový pohled na tyto aktivity a představení zajímavých projektů, které v rámci našeho státu v oblasti mimoškolní péče o nadané děti fungují. Účastníci budou seznámeni se současnými aktivitami vybraných institucí jako např. Mensa ČR, NIDM-MŠMT a Centrum nadání ve volnočasové sféře. Druhou částí kurzu bude dílna, kde budou představeny moderní deskové hry, jejich typy a využití pro rozvoj mentálních schopností u dětí a mládeže. Účastníci budou vyzváni k aktivnímu vyzkoušení představovaných her, k jejich aplikaci do standardní výuky či práci v kroužku, družině či školním klubu. Prezentovány budou ukázky těchto deskových her a jejich využití při rozvoji klíčových kompetencí žáků, představení pravidel těchto her, akce pro veřejnost, turnaje a dny plné her.
Forma kurzu:
PŘIHLÁSIT SE
Lektor: | Mgr. Andrea Vedralová, Mgr. Tereza Krčmářová |
Odborný garant: | PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D. |
Počet hodin: | 24 |
Poplatek za 1 účastníka: | 3340 |
Akreditace: | 2920/2009-25-14 ze dne 9. 10. 2009 - akreditace již vypršela |
Obsah kurzu:
Účastníci budou seznámeni se základními přístupy ve vzdělávání intelektově nadaných, charakteristikami a specifickými projevy těchto žáků ve vyučovacím procesu i s tvorbou individuálních vzdělávacích plánů pro mimořádně nadané žáky. Na základě nabytých vědomostí a vlastních pedagogických zkušeností pak společně s odborným vedením lektora vytvoří systém vzdělávání nadaných žáků pro školu, který bude zahrnovat řešení této problematiky od školního vzdělávacího programu, přes roční a krátkodobější plány i individuální vzdělávací plány konkrétních žáků, po přípravy jednotlivých vyučovacích hodin.
Forma kurzu:
Vzdělávací cíl:
PŘIHLÁSIT SE
Lektor: | Mgr. Tereza Krčmářová, Mgr. Andrea Vedralová, PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D. |
Odborný garant: | Mgr. Lucie Vaňková, Ph.D. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 750 |
Akreditace: | 11390/2014-1-235 ze dne 16. 6. 2014 |
Obsah kurzu:
Kurz poskytuje základní orientaci v problematice vzdělávání mimořádně nadaného žáka na 1. stupni ZŠ, který je chápán jako žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Respektování těchto potřeb vyžaduje individualizaci a diferenciaci výuky učitelem. Prezentovány proto budou základní charakteristiky nadaného žáka, jejichž znalost je východiskem pro rozhodování o modifikaci jeho vzdělávání. Stěžejním obsahem jsou následně jednotlivé varianty dvou základních strategií - tj. akcelerace a obohacování.
Modifikace organizace, obsahu, forem práce, metod a hodnocení vyučování s ohledem na možnosti jejich využití v rámci běžné třídy, speciální skupiny/třídy, ročníku i v rámci 1. stupně školy jako celku. Na konkrétních případech (kazuistikách) budou ukázány výhody, nevýhody a rizika jednotlivých možností pro jednotlivé typy nadaných žáků. Zároveň budou objasněny nároky, které jejich zabezpečení klade na školu, učitele i materiální zázemí. Na závěr budou diskutovány konkrétní zkušenosti účastníků kurzu, doporučeny některé pomůcky, odborná literatura atd.
Forma kurzu:
Vzdělávací cíl:
PŘIHLÁSIT SE
Lektor: | PhDr. Jitka Fořtíková, PhD., Mgr. Tereza Krčmářová, PhDr. Jana Jurášková, Ph.D., Mgr. Andrea Vedralová |
Odborný garant: | Mgr. Lucie Vaňková, Ph.D. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 900 |
Akreditace: | 40 206/2012-201-664 ze dne 22.11.2012 |
Obsah kurzu:
Kurz práce s nadanými žáky je především určen především učitelům, kteří již absolvovali některý ze základních kurzů práce s nadanými žáky a potřebují si doplnit škálu vlastních metodických kompetencí, metod, přístupů a výukových materiálů pro úspěšnou výuku této skupiny žáků ve vyučovacím procesu. Kurz bude probíhat interaktivní formou, ve které budou účastníci nejprve seznámeni s některými aspekty práce s nadanými žáky na základní či střední škole, s metodikou tvorby individuálních vzdělávacích plánů a tvorbou obohacujících materiálů pro výuku některých předmětů či skupin předmětů. Druhá část dílny bude věnována prezentaci výukových materiálů a vyučovacích hodin jednotlivých účastníků, která bude následována zpětnými reflexemi ostatních frekventantů a odbornými posudky lektorů. Dílny mohou mít i specifická témata jako např. tvorba individuálního plánu na základní škole nebo tvorba pracovních materiálů pro výuku přírodovědných předmětů na víceletých gymnáziích.
Forma kurzu:
Vzdělávací cíl:
PŘIHLÁSIT SE
Lektor: | PhDr. Jitka Fořtíková, PhD., Mgr. Andrea Vedralová, Mgr. Tereza Krčmářová |
Odborný garant: | Mgr. Lucie Vaňková, Ph.D. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 750 |
Akreditace: | 40 206/2012-201-664 ze dne 22.11.2012 |
Obsah kurzu:
Vytvoření a realizování individuálního vzdělávacího plánu (dále jen IVP) jako způsobu individualizace vzdělávání mimořádně nadaných žáků vyžaduje od učitele specifické kompetence, především však v oblasti pedagogické diagnostiky, pedagogické reflexe a tvořivosti. Cílem interaktivního kurzu je poskytnout učitelům pomoc při vytváření individuálních vzdělávacích plánů pro své mimořádně nadané žáky tak, aby nejen formálně a obsahově splňovaly požadované nároky IVP jako dokumentu, ale především reálně umožňovaly maximálně rozvíjet silné stránky nadaného žáka a kompenzovat jeho nedostatky v podmínkách dané třídy příslušného stupně vzdělávání a vzhledem k možnostem konkrétního učitele. Součástí kurzu bude představení aktuální navrhované strukturace IVP dle příručky Výzkumného ústavu pedagogického s názvem „Krok za krokem s nadaným žákem - krok 1. - Individuální vzdělávací plán. Lektoři kurzu byly účastníky poradního sboru, který k této aktivitě fungoval, a předají proto frekventantům kurzu aktuální informace také k formální struktuře IVP.
Forma kurzu:
Vzdělávací cíl:
PŘIHLÁSIT SE
Cílová skupina: | učitelé 1. a 2. stupně základních škol a gymnázií | Lektor: | Václav Fořtík |
Odborný garant: | PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 900,-Kč |
Akreditace: | 15670/2010-25-355 ze dne 27. 5. 2010 - akreditace již vypršela |
Obsah kurzu: Kurz je určen pedagogům, kteří mají zájem získat nové poznatky z oblasti tvorby netradičních nadstavbových úkolů pro podporu rozumového rozvoje šikovných i mimořádně nadaných žáků či žáků s rychlejším pracovním tempem napříč různými výukovými předměty. V teoretické části semináře se účastníci seznámí s různými oblastmi rozumových schopností, které je vhodné ve výuce rozvíjet, dále dílčími typy úloh a mechanismy jejich tvorby. Praktická část tvořící podstatnou část kurzu vede účastníky k vlastní tvorbě těchto úloh pod odborným vedením lektora. PŘIHLÁSIT SE
Cílová skupina: | učitelé 1. a 2. stupně ZŠ a výchovní poradci | Lektor: | PaedDr. Renata Kovářová, Ph.D., Mgr. Iva Klugová |
Odborný garant: | PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 720,-Kč |
Akreditace: | 15670/2010-25-355 ze dne 27. 5. 2010 - akreditace již vypršela |
Obsah kurzu:
Vzdělávání nadaných žáků v našem vzdělávacím systému začíná narážet na specifická témata, která souvisejí s povahou nadaných žáků. Mnoho učitelů tápe při identifikaci a edukaci mimořádně nadaného žáka. Situace se stává mnohem závažnější, pokud se jedná o tzv. „dvojí výjimečnost". V tomto případě je žák na jedné straně mimořádně nadaný, na druhé straně však je handicapován jistým znevýhodněním, které může mimořádné nadání zastínit. Relativně často se můžeme setkat se spojením mimořádného nadaní a specifickými poruchami učení. Cílem semináře je seznámit učitele s danou problematikou na teoretické úrovni, ale zejména pomoci při řešení problémů konkrétními praktickými ukázkami.
Forma kurzu:
Vzdělávací cíl:
PŘIHLÁSIT SE
Cílová skupina: | učitelé základních, středních škol a výchovní poradci | Lektor: | PhDr. Jana Jurášková, Ph.D. |
Odborný garant: | PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 850,-Kč |
Akreditace: | 15670/2010-25-355 ze dne 27. 5. 2010 - akreditace již vypršela |
Obsah kurzu:
Účastníci kurzu se seznámí s charakteristikami a diagnostickými kritérii jedinců autistického spektra (s důrazem na Aspergerův syndrom) a možné společné projevy nadaných jedinců a jedinců s Aspergerovým syndromem. Prostřednictvím analýzy kasuistických studií získají zkušenosti v rozpoznávání této poruchy, seznámí se také s hlavními zásadami výchovy a vzdělávání těchto jedinců a prostřednictvím diskuze získají zkušenosti v konkrétních přístupech k těmto žákům ve vzdělávání.
Forma kurzu:
Vzdělávací cíl:
PŘIHLÁSIT SE
Cílová skupina: | učitelé mateřských škol | Lektor: | PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D., Václav Fořtík |
Odborný garant: | Mgr. Lucie Vaňková, Ph.D. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 900,-Kč |
Akreditace: | 11390/2014-1-235 ze dne 16. 6. 2014 |
Obsah kurzu: V souladu s RVP PV bude učitelům MŠ představen systém práce s nadanými dětmi, možnost rozvíjení rozumových schopností nenásilnou formou představením nejnovějších her, pomůcek a metodických pracovních listů pro výuku. Učitelé se naučí tyto pomůcky prakticky využívat, adaptovat a vytvářet si materiály vlastní.
PŘIHLÁSIT SE
Cílová skupina: | učitelé 1. stupně základních a mateřských škol | Lektor: | PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D., Mgr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Odborný garant: | Mgr. Lucie Vaňková, Ph.D. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 650,-Kč |
Akreditace: | 32 330/2010-25-688 ze dne 2. 11. 2010 - akreditace již vypršela |
Obsah kurzu:
Než se škola (učitel) začne věnovat mimořádně nadanému žákovi, je nutné nastínit všechna pozitiva, ale i možná úskalí, která vycházejí z charakteristických projevů nadání ve škole i mimo ni. Frekventanti budou v úvodu seznámeni se základními pojmy problematiky a teoretickými modely nadání a nadaných žáků, které mají přímou aplikaci do práce s nadanými ve škole. Představeny budou základní povahové rysy, které se často u nadaných dětí vyskytují, hlavní prostor bude však věnován speciálním vzdělávacím potřebám, jejichž respektování je základním předpokladem úspěšné práce s těmito žáky.
Forma kurzu:
Vzdělávací cíl:
PŘIHLÁSIT SE
Cílová skupina: | učitelé mateřských škol | Lektor: | Mgr. Michaela Svobodová, PhD. |
Odborný garant: | PhDr. Jitka Fořtíková, PhD. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 900,-Kč při 10 účastnících (individuálně dle dohod |
Akreditace: | 33576/2016-2-849 ze dne 18.11.2016 |
Obsah kurzu:
Pedagog v mateřské škole by měl podpořit individuální přednosti dítěte a
současně mu pomoci v jeho socializaci. Protektivní osobnost pedagoga by
měla umět: rozvíjet své znalosti a dovednosti, dbát
na osobnostní rozvoj (pouze pedagog, který umí rozvíjet sám sebe, umí rozvíjet
a motivovat děti); podporovat silné stránky dítěte a rodiny
(vytvářet bohatou sociální síť – pokud má dítě a rodina podporující vztahy se
svém přirozeném prostředí, lépe zvládá krize); identifikovat a eliminovat rizikové jevy
ohrožující dítě a rodinu (násilí, závislost rodiče ohrožující zdravý vývoj
dítěte); ovládat umění efektivní komunikace
(pokládat otevřené otázky - otázkami neútočit, nevyčítat, nemanipulovat); rozvíjet svou emoční inteligenci,
intuitivně improvizovat (respektovat sebe sama a individualitu dětí, rodičů,
efektivně nakládat s chybou (přijímat sebe sama a druhé
v nedokonalosti a učit se chybami).
Forma kurzu:
Kurz využívá interaktivních metod a prostředků
vzdělávání pedagogických pracovníků, obsahuje vstupní přednáškovou část (3
hodiny) a druhou část – workshop spojený s diskuzí (3 hodiny), který
je koncipován s cílem umožnit výměnu zkušeností frekventantů se skupinou předškolních
dětí. Mezi využívané formy práce v tomto semináři patří: přednáška, cvičení, případová studie, modelová
situace, prvky zážitkové pedagogiky, učební materiály, sociometrické techniky,
sebereflexe.
PŘIHLÁSIT SE
Cílová skupina: | učitelé mateřských škol | Lektor: | Mgr. Michaela Svobodová, PhD. |
Odborný garant: | PhDr. Jitka Fořtíková, PhD. |
Počet hodin: | 6 |
Poplatek za 1 účastníka: | 900,-Kč při počtu 10 účastníků (nebo individuálně |
Akreditace: | 33576/2016-2-849 ze dne 18.11.2016 |
Obsah kurzu:
Tento kurz je
rozšiřujícím modulem prvního kurzu, kde pedagogové zejména získají vhled,
teoretický a částečně praktický vstup.
Témata kurzu: Eliminace
počínajících problémů dítěte a rodiny - koncept komplexní pomoci rodině s dítětem
v řešení počínajících problémů; Emoční inteligence
rodiny – podpora protektivních faktorů dítěte a rodiny - komplexní podpora
rodiny v holistickém pojetí, duchovní hodnoty (rozlišení dobra a zla,
základních etických principů, transgeneračního přenosu), podpora zdraví a
odolnosti rodiny (příklady výchovy k zodpovědnému chování dítěte za své
zdraví), prvky stimulující emoční rozvoj u dětí (práce s chybou), výchova
ke zdravému sebeuvědomění dětí (rozvoj dovedností, respektu sebe a druhých,
zodpovědného chování), příklady praktického posilování důvěry k lidem,
spokojenosti v rodině.
Forma kurzu:
Kurz využívá interaktivních metod a prostředků
vzdělávání pedagogických pracovníků, obsahuje vstupní přednáškovou část (3
hodiny) a druhou část – workshop spojený s diskuzí (3 hodiny), který
je koncipován s cílem umožnit výměnu zkušeností frekventantů se skupinou
předškolních dětí. Mezi využívané formy práce v tomto semináři patří: přednáška, cvičení, případová studie, modelová
situace, prvky zážitkové pedagogiky, učební materiály, sociometrické techniky,
sebereflexe.
PŘIHLÁSIT SE
Diplom Centra nadání:
Cílová skupina: | učitelé základních a středních škol, školní speciální pedagogové, výchovní poradci | Lektor: | Doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc., Mgr. Tereza Krčmářová, PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D., PhDr. Jana Jurášková, PhD., PhDr. Vladimír Dočkal, CSc. |
Odborný garant: | Mgr. Lucie Vaňková, Ph.D. |
Počet hodin: | 500 |
Poplatek za 1 účastníka: | 45.500,-Kč |
Akreditace: | |
Obsah kurzu:
Diplom Centra nadání je jednoleté postgraduální studium pro učitele základních škol a školních speciálních pedagogů v oblasti vzdělávání mimořádně nadaných žáků. V kontextu současné kurikulární reformy a národních standardů vzdělávání v ČR se stává vzdělávání nadaných žáků čím dál tím více aktuálním a neřešeným problémem pregraduální přípravy učitelů na univerzitách. Tento uzavřený cyklus kurzů s názvem Diplom Centra nadání navazuje na dílčí vzdělávací aktivity Centra nadání, které byly akreditovány v letech 2006 a 2007 a setkávají se nejen s velmi dobrou zpětnou vazbou zúčastněných pedagogů ale také s jejich deklarovanou potřebou systematického dalšího vzdělávání v této oblasti. Diplom Centra nadání je tedy prvním svého druhu v dalším vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti pedagogiky nadaných. Diplom Centra nadání nevychází pouze z teoretických konceptů a potřeb praxe učitelů českých škol. Je zároveň realizací mezinárodně uznávaného osvědčení European Council for High Ability Diploma (Diplom Evropské rady pro vysoké schopnosti), jehož je oficiálním realizátorem v České republice a má oficiální svolení autorů tohoto mezinárodního certifikátu Prof. Dr. Franze J. Mönkse (Radboud University v Nizozemí) a současného odborného garanta tohoto vzdělávání Christiana Fischera, PhD. z University v Münsteru v Německu. Absolventi, kteří splní požadavky stanovené jednoletým studiem Diplom Centra nadání, tak obdrží nejen osvědčení Centra nadání (Diplom Centra nadání), ale také oficiální certifikát Evropské rady pro vysoké schopnosti, která schválila realizaci a podobu tohoto vzdělávacího kurzu v prostředí ČR. Na základě tohoto mezinárodně uznávaného vzdělávacího programu obdrží od Evropské rady pro vysoké schopnosti titul Specialista ve vzdělávání nadaných. Studium je rozděleno do teoretické a praktické části a obsahuje přibližně 500 hodin. Studium předpokládá časový horizont jednoho kalendářního roku až 18 měsíců dle možností uchazečů a průběhu studia. Kurz má udělenu akreditaci MŠMT v systému DVPP pod č. j. 22 994/2007-25-435.
PŘIHLÁSIT SE |
 |